Naše adresa  |  Historie a současnost  |  Letadla a technika  |  Zázemí, plochy a budovy  |  Vedení AK
O nás

      Jsme nevelký sportovní aeroklub sídlící v Severních Čechách, na letišti LADA, asi 3 km na sever od okresního města Česká Lípa.

Naše adresa

            Aeroklub Česká Lípa, letiště Lada
            P.O.Box 28
            470 01 Česká Lípa

            tel.: 487 521 519
            fax: 487 824 513

            e-mail: aeroklub.LKCE@worldonline.cz

Historie a současnost

      Historie aeroklubu se datuje až od konce 40. let, kdy různé skupinky z okolí Českolipska, a především Děčínska, zkoušely létání na různých plochách v okolí České Lípy. V 50. letech se historie prolíná s historií aeroklubu Děčín a aeroklubu Hradčany. Od začátku 60. let pak společný aeroklub získal plochy za kopcem Špičák. Byl získán, přenesen a vztyčen takzvaný "starý" hangár a postaveny provozní budova a takzvaný "parabarák". Protože v té doby byl také vemi aktivní odbor parašutistický, prolíná se historie našeho aeroklubu neustále i s historií paraklubu (slučování, odlučování atd.). Létalo se na nynější "pojížděcí dráze", starty s kopce, přistání do kopce.
      Až v 70. letech se podařilo získat část přilehlých polností, vydrénovat je a vybudovat současnou VPD 13/31 a nový hangár. Tehdy byly také zřízeny podzemní nádrže čerpací stanice. Na přelomu 80. a 90. let pak bylo postaveno samostatné sociálnmí zařízení, se sprchami a skladem. V současné době se snažíme provádět hlavně údržbu stávajících zařízení, na budování nových projektů zatím nejsou peníze.
      Po roce 1989 se náš aeroklub změnil na občanské sdružení. Někteří členové přestali létat (už se nelétalo "zadarmo") a další se k létání opět vrátili, protože už konečně létat mohli. V té době se také seskupila poměrně velká skupina pilotů ultralehkých letadel, která se po nějaké době společného soužití oddělila a dala základ nynějšímu Aeroklubu Česká Lípa - město, který sídlí na nedalekém letišti Ramš. Někteří naši členové jsou současně i členy tohoto dalšího aeroklubu.
      Nedlouho po převratu se také oddělil klub parašutistů a parašutistická činnost v České Lípě po nějakou dobu stagnovala. Teď je Paraklub Děčín samostatnou skupinou, která v areálu letiště Lada pronajímá část prostor.
      V nových poměrech a podle nových předpisů se podařilo v polovině 90. let pro letiště Lada získat statut veřejného vnitrostátního letiště.


Letadla a technika

      Náš aeroklub vlastní především letoun Z-226MS OK-KMP, 3 kluzáky L-13 Blaník (OK-483, 3813, 8802), jeden VSO-10, jeden L-33 a jeden motorizovaný kluzák L-13SE Vivat (OK-9114). Z pozemní techniky máme navijáky Herkules 3 a Herkules 4, oba v chodu (ale relativně málokdy se nám podaří se sejít a "skákat navijáky", většinou létáme aerovlekově). Pravidelně míváme na část sezóny zapůjčeny letouny Z-142 a Z-43 z majetku Aeroklubu České Republiky. Když je třeba nabo chuť, létají naši piloti ještě s letouny L-200 a L-60, které podle možností a potřeby půjčujeme u blízkých aeroklubů (Most, Mladá Boleslav, Liberec).


Zázemí, plochy a budovy

      Jak je možné se dočíst v příslušných oddílech AIP, disponuje naše letiště nezpevněnou travnatou dráhou 700m dlouhou ve směru 13/31. Přestože je plocha drénována, bývá po vydatných deštích rozmoklá a tak máme někdy brzy zjara a pozdě na podzim s létáním problémy. Ne tak ale v letní sezóně a také v zimě, kdy létání na sněhu (a zmrzlé VPD) je jednou z našich nejoblíbenějších atrakcí.
      Možnosti našeho letiště nejlépe demonstroval L-410 Turbolet, který v období velkých záplav na Moravě v roce 1997 po několik dní pravidelně 2x denně vozil jedné českolipské firmě materiál a bez problémů.
      Uvnitř provozní budovy hýčkáme letištní Air-bar, do kterého srdečně zveme každého návštěvníka. Můžeme nabídnout paletu nealkoholických nápojů, dobře vychlazené točené pivo (pro nelétající návštěvníky) a kromě zmrzlin také skoro vždy výběr z několika chutných jídel.
      Každý rok se na našem letišti objevují i letadla zahraniční, již několik sezón jsme pořádali letní plachtařské soustředění s účastí zahraničních pilotů (z Holandska, Německa, Belgie). Naši hosté využívají prostory kolem provozních budov jako kemping, můžeme ale nabídnout i nově rekonstruovanou ložnici (8 míst pro "mužstvo" a 2 lůžka pro "velitele" či "VIP"), zázemí pro kemping a ložnice nabízí kromě WC a sprch také vybavenou kuchyni se sporákem a dřezem.


Vedení AK

      Za to za všechno zodpovídá prezident a rada aeroklubu. Všichni členové jim proto tradičně nadávají, ale přesto je pak zase opakovaně volí. Takový je už úděl.

Nyní jsou to:

       Jindřich KUBÍČEK, předseda AK

      RADA AK:
            Ing. Tomáš NOVÁK (místopředseda - jednatel AK)
            Petr VESTFAL
            Tomáš KLIMEŠ
            Jan ŠMAHA (vedoucí letového provozu)

      KONTROLNÍ KOMISE:
            MUDr. Václav POSPÍŠIL (předseda KK)
            Ing. Jan GIURG
            Petr KOPECKÝ